The Bang Bang Club

Genre: Drama
Regi: Steven Silver
Skådespelare: Ryan Phillippe, Taylor Kitsch, Malin Åkerman, Frank Rautenbach mfl
Längd: 106 min
Imdb: http://www.imdb.com/title/tt1173687/
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=XcQ58us2WSo

Handling:
Handlar om ett gäng konfliktfotografer i Sydafrika just innan valet då Mandela vann och apartheid fick sitt slut.

Recension:
Filmen går in rätt kraftigt på yrket fotograf och vad de tvingas göra och vad de i stort sett är tvungen att koppla bort för att få de perfekta bilderna.
Det hela börjar då Ryan Phillippes karaktärer möter upp ett gäng fotografer där det just vart ett upplopp och de slagit ihjäl en afrikansk svart demonstrant, Ryan Phillippe tar sig senare i samma scen till det område som slåss mot demonstrantera för att fota och höra vad den andra sidan om konflikten har att säga, det är början på en av de mest omskrivna historierna i vår nutid, där två av dessa fotografer hann vinna pulitzerpriset inom loppet av backtoback år.

Slutord:
2 år såg jag framemot denna film, väldigt orolig att jag skulle bli besviken, men har man ett drömyrke så har man och den speglade allt vad jag trodde, om hela konflikten, alla dess nyanser. Vad konflikten gjorde med sydafrikanska medborgare, vad konflikten gjorde med fotograferna, upprinnelsen i en välvägd dramaturgi för att historien skulle få mer djup och mer spänning mot tittaren.
Hur ett medmänskligt perspektiv porträttera de människor som har tusentals liv på deras samveten och hur psykiskt påfrestande det är att bara skita i allt.
Då en fotograf skrev manuset, en fotograf regisserade det så givetvis var ju fotot i filmen 10/10.
Att filmen och beskriver de verkliga händelserna och fångar de foton som idag är världskända och hur bilderna togs är helt magnifikt.
Jag har även svårt att bedöma filmen i sin helhet då jag satt fastbunden under 106 minuter som i trans.
Helt klart bästa filmen jag sett i år.

Betyg: 9.0

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0